Gravel kolesá dávajú cyklistom obrovskú slobodu v plánovaní, kam si môže vyjsť. Už nemusíte sledovať, či náhodou neskončíte s cestným bicyklom v lese alebo sa nebudete na ťažkom horáku drieť 15 kilometrov po asfalte. Gravel bike je univerzál pripravený na všetko. A preto sú tak populárne.
Vzhľadom najviac pripomína kolo cestné , berie si z neho celý rad prvkov. Tie sú ale často upravené tak, aby dávali väčšiu kontrolu v teréne , zvýšili odolnosť bicykla a tiež, aby bolo predsa len pohodlnejšie pre obyčajných jazdcov ako cestný špeciál.
Ľahko upravená je geometria kolesa a to smerom k väčšiemu pohodliu a ovládateľnosti . Má spravidla vyššiu hlavovú rúrku, kratší predstavec a kratší ľahký rám. Gravely sú osadené cestnými riadidlami, tie ale majú ľahko širší úchop pre väčšiu ovládateľnosť v teréne. Najviditeľnejšou odchýlkou sú širšie plášte so vzorkou.
Niektoré gravel kolesá sú viac pre cestu, iné ľahko viac pre terén, ale tieto hlavné znaky sa opakujú a zaručujú veľkú univerzálnosť .
Veľmi dôležitým parametrom, ktorý sa ale nie vždy od výrobcu dozviete, je vôbec to, ako širokú pneumatiku dovoľuje rám a vidlica .
Ak napríklad chcete svoj gravel používať ako taký svižnejší horský bicykel a hodláte ho osadiť zodpovedajúcimi pneumatikami – teda širokými as väčšou vzorkou, tak si tento parameter postrážte ako prvý.
Zo začiatku boli maximálne limity pre plášte niekde medzi 35-40c, čo bolo veľmi blízko cestným bicyklom. Novšie generácie gravelov priniesli vyššiu svetlú šírku vidlíc a posunuli sa k hodnotám 40-45c. Dnes už sa občas objavuje hraničná šírka plášťa aj 50c.
Pokiaľ presnú hodnotu priestupnosti vášho rámu alebo vidlice nepoznáte, držte sa pravidla, že by najužšie miesto medzi plášťom a vidlicou nemalo mať menej ako 3-5 mm .
650b alebo 700c to je o čo tu beží. Odporúčame sa rozhodnúť podľa toho, na čo bicykel využijete častejšie. 650b je vhodnejšie pre tých z vás, ktorí preferujete skôr terén , pohodlie a ovládateľnosť a hodí sa pre osadenie širšími plášťami.
Kto má ako svoju prioritu rýchlosť jazdy a plánuje prevažne brázdiť cesty, bude pre neho vhodnejšie 700c . Majú väčšiu zotrvačnú silu a lepšie prejdú cez nerovnosti. Pri týchto kolesách prevažujú plášte okolo 40-45 mm.
Čo sa týka plášťov, pri nich pri výbere postupujte naozaj hlavne podľa svojho preferovaného terénu . Kto chce s gravelom jazdiť hlavne po ceste zvolí užší a hladší plášť. Mimo cesty je vhodnejší širší plášť s výstupkami.
Asi už ste počuli o karbóne . Aký je ľahký, tuhý a výkonný. Zároveň si ale za karbónový rám priplatíte . Lacnejšou možnosťou je oceľ, ktorá síce o niečo viac váži , na druhú stranu, keď idete do gravelu, asi chcete hlavne univerzálny kvalitný bicykel a nie nutne strážiť každý gram a trhať osobné rekordy.
Oceľ je prakticky nezničiteľná, a ak máte napnutý rozpočet, je lepšie siahnuť po nej a ušetrené peniaze treba vložiť do kvalitných plášťov a ďalších komponentov . Pre koho je hlavným meradlom kvalita , investícia do karbónu ho mrzieť nebude. Karbónové kolesá sú skvelé.
Gravely sú vynikajúcou voľbou pre tých z vás, ktorí radi trávite na bicykloch predĺžené víkendy. Také dlhšie túry býva ťažké naplánovať len v teréne alebo len po ceste a univerzálnosť gravelu využijete na maximum.
S týmto využitím počítajú aj výrobcovia a tak môžete nájsť celý rad modelov s úchytmi pre tašky a taštičky všetkého druhu. Do tašky sa zmestí základné náradie na opravu kolesa aj drobnosti na zub. Najlepšie na cestu sú energetické tyčinky a gély alebo sušené mäso .
Práve v Česku je terén pre gravel ako stvorený. Väčšina terénov nie je žiadny horský extrém, pri každej dedine je solídna štrková alebo poľná cesta a cesty (bohužiaľ) máme skôr výmolové ako s hladučkým asfaltom prvej akosti. Suma sumárum - Česko raj gravelov.