Elektrobicykle zažívajú boom. Jazdí na nich čoraz viac ľudí as tým ide ruka v ruke aj ich technologický vývoj. Výrobcovia chrlia na trh mnoho noviniek a modelov a nie je jednoduché sa v nich vyznať. Zvlášť, keď mnohým technickým údajom laik nemôže pri najlepšej vôli rozumieť.
Aby ste sa pri výbere elektrobicykla neutopili v technických detailoch, pripravili sme výber základných parametrov, ktoré vám s nákupom pomôžu.
Najskôr však musíte mať jasno v tom...
Elektrické kolesá kopírujú rozdelenie klasických kolies . V ponuke tak nájdete cestné elektrobicykle, horské elektrobicykle aj univerzálne elektrobicykle trekové. Upraveným rámom sa odlišujú dámske elektrobicykle . Špecifickou kategóriou sú mestské elektrobicykle , ktoré slúžia na nenáročné rolovanie po meste.
Ako sme už uviedli v úvode, vďaka veľkému boomu a nástupu nových technológií dnes špecializované cestné či horské modely elektrobicyklov dokážu to isté ako klasické modely a poradia si s extrémnym terénom aj ambicióznymi športovými cieľmi.
Typ kolesa | Použitie | Stavba kolesa |
Mestské elektrobicykel | Jazda po meste, do zamestnania, na nákup. | Vzpriamený posed, mäkký sedák, batéria na nosiči. |
Trekové elektrobicykel | Rodinné cyklovýlety, turistika v miernom alebo stredne ťažkom teréne. | Kvalitnejšie komponenty, športovejšia geometria, väčšia kapacita batérie = dlhší dojazd. |
Horský elektrobicykel | Bicykel do náročného terénu. Pre horskú turistiku. | Pevnejšia a robustnejšia konštrukcia. Odpruženie. Batérie v ráme. |
Dámske elektrobicykel | Pre mestské jazdenie alebo bežnú cykloturistiku v menej náročnom teréne. | Kombinácia prvkov mestských a trekových bicyklov. Znížený rám. |
Pokiaľ veríte svojim obľúbeným značkám, v našej ponuke nájdete hlavne elektrobicykle Specialized a elektrobicykle KTM .
Ak máte radšej krátke vychádzky v štýle „trochu prírody, krčmičky a domov“, nemusíte tento parameter príliš riešiť. Všetky elektrické kolesá dnes zvládajú bez problémov prejsť okolo 30 – 40 km . Pokiaľ chcete na bicykli prejsť kus sveta, tak si ale dojazd zvoľte ako jeden z hlavných parametrov.
Ovplyvňuje ho hlavne kapacita batérie . Čím väčšia kapacita, tým viac kilometrov.
Kapacita batérie | Orientačný dojazd |
Batéria s kapacitou 10 aH | 50 Km |
Batéria s kapacitou 12 aH | 80 Km |
Batéria s kapacitou 15 aH | 100 Km |
Dojazd ovplyvňuje aj umiestnenie motora – stredové umiestnenie znamená väčší dojazd. Rovnako tak dojazd ovplyvní aj ďalšie parametre batérie aj motora. Vplyv má aj terén. V kopcoch, kedy batéria spína a vypína sa batéria vybije o trochu rýchlejšie ako pri plynulej jazde po rovine.
Majte tiež na pamäti, že čím „objemnejšie“ batérie, tým je aj ťažšie ao to viac ovplyvňuje váhu a jazdné vlastnosti bicykla . Preto sa zatiaľ príliš nepresadili ultra kapacitné batérie.
Voľba umiestnenia ovplyvňuje jazdné vlastnosti, ale aj cenu bicykla. Kolesá s motorom uprostred majú najlepšie jazdné vlastnosti, ale sú drahšie . Preto sa využívajú hlavne pri prémiových modeloch, kde je hlavným parametrom aj čo najväčší zážitok z jazdy a maximálna podobnosť s jazdou na klasickom bicykli. Elektrobicykle so zadným motorom sú častejšie pri modeloch pre mestské jazdenie.
Motor v náboji predného kolesa – Nie je veľmi častý. Občas naň narazíte pri najlacnejších modeloch alebo pri mestských elektrobicykloch.
Motor v náboji zadného kolesa – Väčší vplyv na jazdné vlastnosti je vyvážený spravidla nižšou cenou. Používa sa pri cestných elektrobicykloch.
Stredový motor – Pokiaľ chcete čo najlepší zážitok z jazdy, je toto umiestnenie najlepšie. Najmenej ovplyvňuje jazdné vlastnosti av tomto umiestnení motor aj najplynulejšie „zaberá“. Stredový motor využívajú celoodpružené elektrobicykle , pretože pozitívny vplyv na jazdu oceníte najmä v ťažkom teréne.
Väčšinou to prvé, čo si na bicykli všimnete. Batérie pre elektrobicykle zaberajú celkom veľa miesta a výrazne menia dizajn kolesa. Batérie majú vplyv aj na jazdné vlastnosti. Tu platí, že čím bližšie ťažisku bicykla a čím nižšie je uložená, tým lepšia a plynulejšia je jazda .
Rámová batéria je asi najrozšírenejším variantom. Nájdete ju na hlavnom ráme, tam kde býva pri klasických bicykloch fľaša na pitie. Medzi výhody patrí umiestnenie blízko ťažiska bicykla, má teda len malý vplyv na jazdné vlastnosti a bicykel sa chová „prirodzene“. Umožňuje tiež zachovať štandardnú geometriu a design kolesa. Príkladom môže byť napríklad elektrobicykel KTM Bosch .
Dobré jazdné vlastnosti majú aj kolesá s batériou na sedlovej tyči. Hlavne vďaka tomu, že váha batérie leží na bicykel prirodzenom mieste hlavného zvislého rámu, kde zároveň pôsobí aj váha jazdca. Zároveň ale ovplyvňuje šliapaciu sústavu a takéto kolesá majú menej rýchlostných prevodov. Je tak vhodnejšie hlavne pre mestské elektrobicykle a lacnejšie modely pre kratšie výlety.
Batéria je umiestnená za sedlom na nosiči, čo posúva ťažisko viac dozadu a má väčší vplyv na jazdu. Preto sa používa hlavne pri mestských bicykloch, kde nie je účelom dlhá jazda a veľké športové výkony, ale je cieľom skôr pohodlia.
Pri výbere veľkosti rámu elektrobicykla postupujte rovnako, ako pri kolese klasického . Batérie a motor nemajú na základné rozmery rámu vplyv.
Väčšina výrobcov uvádza pri svojich modeloch výdrž okolo 20 000 kilometrov alebo 500 – 1000 nabíjacích cyklov . Pokiaľ budete na bicykli jazdiť naozaj sporadicky a 20 tisíc km je pre vás celoživotná méta, tak počítajte s výdržou okolo 4 - 8 rokov .
Čas nabíjania závisí od kapacity batérie. Batérie s veľkou kapacitou pre bicykle s vyšším dojazdom sa nabíjajú väčšinou dlhšie . V priemere počítajte s nejakými 3 - 6 hodinami. V reálnom živote ale málokedy budete nabíjať úplne vybitú batériu na plný objem. Dobitie z 30 na 70%, aby ste si po práci mohli na chvíľu vyjsť von vám nezaberie viac ako 1 - 2 hodiny .
Maximálna rýchlosť motorom poháňaných kolies je zákonom obmedzená na 25 Km/h . Tento limit tak ako maximálna rýchlosť uvádza aj výrobcovia u väčšiny svojich modelov.
Páčil sa vám článok?
V našej poradni nájdete aj ďalšie tipy. Treba ako vybrať inline korčule alebo čo si všímať pri nákupe funkčného oblečenia.